Sunday 13 March 2011

RM1.5 juta Bina Benteng Di Dungun

DUNGUN 12 Mac – Kerajaan negeri meluluskan peruntukan RM1.5 juta bagi membina benteng penahan ombak sementara di Pantai Teluk Lipat, Dungun untuk mengelakkan pantai terbabit terus lenyap ditelan hakisan teruk.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, kerajaan negeri bersetuju membina tiga lagi benteng berkenaan sebagai tambahan kepada dua benteng yang siap dibina sebelum ini dan ia menelan kos RM500,000 setiap satu.

Katanya, sebahagian besar pantai terbabit kini semakin teruk ditelan hakisan dan pembinaan benteng penahan ombak itu adalah sebagai langkah sementara memandangkan kos untuk membina benteng pemecah ombak kekal adalah kira-kira RM150 juta.

“Langkah berkenaan adalah bagi menangani segera hakisan yang berlaku sementara menunggu permohonan yang dibuat kepada Kerajaan Pusat bagi membina benteng pemecah ombak kekal dengan kos kira-kira RM150 juta,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengadakan tinjauan ke kawasan Peranginan Pantai Teluk Lipat dalam Program Lawatan Sehari Mesra Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Sura, di sini hari ini.

Ahmad berkata, pembinaan benteng penahan ombak itu akan diserahkan kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) untuk disegerakan pembinaannya dan ia akan dilakukan dalam masa terdekat bagi menyelamatkan kawasan pantai tersebut. -utusan

No comments:

Post a Comment